Mokk fjellgård

Mokk fjellgård i øvre Ogndal på Innherred i Nord-Trøndelag, 40 km. øst for Steinkjer. Gården er et familiebruk som eies av ekteparet Kristin og Kjell Delbekk. Kristin og Kjell driver i dag gården sammen med sine tre barn. Selve hovedbygningen (den store hvite midt på bildet) ble bygget på 1800-tallet. Utover ordinær gårdsdrift tilbyr Mokk fjellgård reiselivsvirksomhet, overnattinger, arrangementer, naturopplevelser og guidede turer. Produksjonen er vesentlig kjøtt og melk.

"Fjella, dei står der dei står, dei veit kor dei hører til."

- Olav Dunn

Her kommer fortellingen om da jeg bodde på Mokk fjellgård høsten 1987.

Jeg gikk på Sund Folkehøgskole det skoleåret. Skolen brukte fjellgården som del av tilbudet til elevene dengang. Kurset som jeg tok på folkehøgskolen var U-landslinja. Alle skolens elever fikk et opphold på Mokk noen uker.

Vi som gikk på U-landslinja bodde på fjellgården fra midten av september til slutten av desember. Vi var 9 elever og en voksen reiseleder på U-landslinja. Da vi bodde på fjellgården tok vi del i gårdens vanlige drift på dagtid, og hadde så teori og undervisning på ettermiddagen og om kvelden. Hensikten var at vi skulle lære om gårdsdrift samt stell av dyr. Gården hadde både melkekyr, gris og sauer, i tillegg til en hest samt katter.

Mange U-land baserer mye av sin økonomi på landbruk, som var grunnen til at vi skulle lære om gårdsdrift. Vi måtte opp grytidlig om morgenen for å gå i fjøset. Der melket og matet vi kyrene, samt matet de andre dyrene og renset bingene. Gården hadde jordlapper der blant annet kålrot ble dyrket, som vi plukket sent om høsten. Vi brukte hesten til å kjøre med slede i skogen om vinteren, noe jeg likte veldig godt. Videre var vi med på sauesanking i fjellet noen dager.

Undervisningen på ettermiddagen og om kvelden var om U-land og U-landsproblematikk, om India og Sri-Lanka som vi skulle reise til, om matlaging (blant annet basert på gårdens egne råvarer), og endel annet.

Vi startet morgenen, etter at fjøsstellet var gjort, med å spise frokost sammen. Da var det allerede blitt fyrt i kaminen og ovnen i god tid slik at det var godt og varmt i den store og lille stua, gangen nede, og på kjøkkenet. Etter frokosten hadde vi morgensamling i den lille stua der vår leder - Bibi som vi kalte henne - la frem plan for dagen og fordelte oppgaver. Det ble alltid lest opp et dikt av oss elever på disse morgensamlingene.

Gamle Norig nørdst i Grendom

er vaart eiget Ættarland.

Der er Hav, som heilt aat Endom

leiker um den lange Strand;

Der er vikar og Votn og Øyar,

tusund Fjordar og tusund Fjell,

Snøydor, der sjeldan Snjoen tøyar,

Dalar, der Fossen, diger fell.

Leid er vel den lange Vetter,

endaa grøn vaar Granskog stend,

og naar Lauv i Lidom spretter,

fagre Liter fær vor Grend.

Store Dagar og stutta Næter

lida lett um den ljose Jord;

Strand og Fjord og Fjell og Sæter

skiner av Sol fraa Sud og Nord.

Born av deim, som bygde Landet,

er paa Tuftom endaa til;

Garden stend i gamle Standet,

bygd og bøtt som Bonden vil.

Van til Møda, meir en til Kjæla,

leikar Lyden paa Land og Sjo.

Giv han sitje med Sømd og Sæla

trutt paa Tuftom i Trygd og Ro!