Reisen til Kos - del 1, "Iliaden" og vandringer gatelangs

"Go then if you must, but remember, no matter how foolish your deeds, those who love you will love you still."

- Sophocles

Her vil jeg fortelle om en reise som jeg tok til Kos for noen år siden.

Jeg hadde ikke vært i Hellas før, så jeg ville ha en ferie der. Reisen varte i to uker. Jeg valgte Kos helt på random. For meg var det ei gresk øy som alle de andre greske øyene. Men der tok jeg grundig feil.

Kos er et populært reisemål for unge mennesker som går på barer/diskoteker der. Det ble jeg først klar over da jeg satt på flyet på vei nedover. Jeg var ikke så interessert i å feste sammen med 20-åringer som kun var ute etter å drikke seg fulle og sånn. Istedet ville jeg oppleve øyas historie og kultur.

Jeg hadde tatt med meg Iliaden og Odysseen av Homer, som jeg ville lese mens jeg var der. De to bøkene ble på mange måter redningen for meg da jeg var på øya. Uten de bøkene ville reisen ha blitt langt fattigere.

Jeg møtte blant annet presten for den lokale katolske kirken. Han var en jovial eldre mann som hadde store kunnskaper om gresk historie og kultur. Vi møttes helt tilfeldig på det gamle biblioteket i byen og kom i prat. Mens vi pratet viste det seg at vi hadde felles interesse for historie, kultur og litteratur.

En dag mens vi satt på en cafe og pratet spurte han om jeg ville se den eneste vingården på øya. Han kjente eierne og sa at vi kunne få en guidet omvisning der. Jeg svarte at det ville jeg gjerne. Neste dag tok vi den lokale bussen ut til vingården. Da vi kom frem ble vi tatt varmt imot av den ene av eierne. Hun guidet oss rundt omkring i vinmarkene, og vi fikk prate med de som høstet inn vindruer.

Etterpå hadde presten og jeg lunsj sammen på et lite lokalt spisested i landsbyen som lå like ved vingården. Mens vi spiste fortalte han meg om greske diktere og filosofer, samt om Augustin og Thomas Aquinas.

En av kveldene var jeg med på et såkalt beach-party, som var arrangert av reiseselskapet. Det er en av de mest rølpete festene jeg noengang har vært med på. Festen var så rølpete at jeg kjedet meg. Jeg kunne ikke begripe hva som fikk vanlige mennesker til å oppføre seg så tåpelig. Etter en stund dro jeg tilbake til hotellet mitt. Jeg gadd ikke å være på festen mer, rett og slett.

Selv om det ikke er så mye å oppleve på Kos foruten å ligge på stranda på dagtid og gå på barer/diskoteker om kvelden fikk jeg likevel mye ut av reisen.

Hver dag var jeg innom det gamle biblioteket i byen og kikket på bøker. Videre vandret jeg gatelangs og kikket på folkelivet. Jeg satt også mye på cafeer og drakk kaffe, øl eller lokal vin mens jeg leste i Iliaden og Odysseen. Utover det tok jeg turer med de lokale bussene. Gikk av på en tilfeldig holdeplass og ruslet så rundt og kikket. Det ble flere fine turer på den måten.

Foruten biblioteket besøkte jeg det historiske museet i byen. Et flott museum med utgravde gjenstander fra antikkens Hellas.

På kveldene gikk jeg ut og spiste på små spisesteder beregnet på den lokale befolkningen. Restaurantene som var beregnet på turistene unngikk jeg. Og når jeg satt der på spisestedene leste jeg i Iliaden og Odysseen...

Sing, O goddess, the anger of Achilles son of Peleus, that brought countless ills upon the Achaeans. Many a brave soul did it send hurrying down to Hades, and many a hero did it yield a prey to dogs and vultures, for so were the counsels of Jove fulfilled from the day on which the son of Atreus, king of men, and great Achilles, first fell out with one another.

And which of the gods was it that set them on to quarrel? It was the son of Jove and Leto; for he was angry with the king and sent a pestilence upon the host to plague the people, because the son of Atreus had dishonoured Chryses his priest. Now Chryses had come to the ships of the Achaeans to free his daughter, and had brought with him a great ransom: moreover he bore in his hand the sceptre of Apollo wreathed with a suppliant's wreath and he besought the Achaeans, but most of all the two sons of Atreus, who were their chiefs.

- Homer, The Iliad

Nettsider:

Kos (Ancient History Encyclopedia):

Reisen til Kos - del 2, biblioteket og den lokale presten

"One word frees us of all the weight and pain of life: That word is love."

- Sophocles

As he spoke the earth-encircling lord of the earthquake struck both of them with his sceptre and filled their hearts with daring. He made their legs light and active, as also their hands and their feet. Then, as the soaring falcon poises on the wing high above some sheer rock, and presently swoops down to chase some bird over the plain, even so did Neptune lord of the earthquake wing his flight into the air and leave them. Of the two, swift Ajax son of Oileus was the first to know who it was that had been speaking with them, and said to Ajax son of Telamon, "Ajax, this is one of the gods that dwell on Olympus, who in the likeness of the prophet is bidding us fight hard by our ships. It was not Calchas the seer and diviner of omens; I knew him at once by his feet and knees as he turned away, for the gods are soon recognised. Moreover I feel the lust of battle burn more fiercely within me, while my hands and my feet under me are more eager for the fray."

- Homer, The Iliad

Kos´s Cultural Melting Pot (Greece Is Aegean Islands):

Renovated Archaeological Museum Is A Must See om Kos (Greece is Aegean Islands):

Reisen til Kos - del 3, øyas vingård og vandringen i den gamle landsbyen

"A man, though wise, should never be ashamed of learning more, and must unbend his mind."

- Sophocles

Tell me, O muse, of that ingenious hero who travelled far and wide after he had sacked the famous town of Troy. Many cities did he visit, and many were the nations with whose manners and customs he was acquainted; moreover he suffered much by sea while trying to save his own life and bring his men safely home; but do what he might he could not save his men, for they perished through their own sheer folly in eating the cattle of the Sun-god Hyperion; so the god prevented them from ever reaching home. Tell me, too, about all these things, O daughter of Jove, from whatsoever source you may know them.

So now all who escaped death in battle or by shipwreck had got safely home except Ulysses, and he, though he was longing to return to his wife and country, was detained by the goddess Calypso, who had got him into a large cave and wanted to marry him. But as years went by, there came a time when the gods settled that he should go back to Ithaca; even then, however, when he was among his own people, his troubles were not yet over; nevertheless all the gods had now begun to pity him except Neptune, who still persecuted him without ceasing and would not let him gethome.

- Homer, The Odyssey

Triantafyllopoulos Winery (Kos Wine House):

Reisen til Kos - del 4, epilog og reisen hjem

"To throw away an honest friend is, as it were, to throw your life away."

- Sophocles

As she spoke she infused fresh vigour into him, and when he had prayed to her he poised his spear and hurled it. He hit Eupeithes' helmet, and the spear went right through it, for the helmet stayed it not, and his armour rang rattling round him as he fell heavily to the ground. Meantime Ulysses and his son fell the front line of the foe and smote them with their swords and spears; indeed, they would have killed every one of them, and prevented them from ever getting home again, only Minerva raised her voice aloud, and made every one pause. "Men of Ithaca," she cried, cease this dreadful war, and settle the matter at once without further bloodshed."

On this pale fear seized every one; they were so frightened that their arms dropped from their hands and fell upon the ground at the sound of the goddess's voice, and they fled back to the city for their lives. But Ulysses gave a great cry, and gathering himself together swooped down like a soaring eagle. Then the son of Saturn sent a thunderbolt of fire that fell just in front of Minerva, so she said to Ulysses, "Ulysses, noble son of Laertes, stop this warful strife, or Jove will be angry with you."

Thus spoke Minerva, and Ulysses obeyed her gladly. Then Minerva assumed the form and voice of Mentor, and presently made a covenant of peace between the two contending parties.