Reisen til Kos

"Go then if you must, but remember, no matter how foolish your deeds, those who love you will love you still."

- Sophocles, Antigone

Her vil jeg fortelle om en reise som jeg tok til Kos for noen år siden.

Jeg hadde ikke vært i Hellas før, så jeg ville ha en ferie der. Reisen varte i to uker. Jeg valgte Kos helt på random. For meg var det ei gresk øy som alle de andre greske øyene. Men der tok jeg grundig feil.

Kos er et populært reisemål for unge mennesker som går på barer/diskoteker der. Det ble jeg først klar over da jeg satt på flyet på vei nedover. Jeg var ikke så interessert i å feste sammen med 20-åringer som kun var ute etter å drikke seg fulle og sånn. Istedet ville jeg oppleve øyas historie og kultur.

Jeg hadde tatt med meg Odysseen av Homer, som jeg ville lese mens jeg var der. Illiaden hadde jeg alt lest. Odysseen ble på mange måter redningen for meg de to ukene jeg var på øya. Uten den boka ville reisen ha blitt langt fattigere.

Jeg møtte blant annet presten for den lokale katolske kirken. Han var en jovial eldre mann som hadde store kunnskaper om gresk historie og kultur. Vi møttes helt tilfeldig på det gamle biblioteket i byen og kom i prat. Mens vi pratet viste det seg at vi hadde felles interesse for historie, kultur og litteratur.

En dag mens vi satt på en cafe og pratet spurte han om jeg ville se den eneste vingården på øya. Han kjente eierne og sa at vi kunne få en guidet omvisning der. Jeg svarte at det ville jeg gjerne. Neste dag tok vi den lokale bussen ut til vingården. Da vi kom frem ble vi tatt varmt imot av den ene av eierne. Hun guidet oss rundt omkring i vinmarkene, og vi fikk prate med de som høstet inn vindruer.

Etterpå hadde presten og jeg lunsj sammen på et lite lokalt spisested i landsbyen som lå like ved vingården. Mens vi spiste fortalte han meg om greske diktere og filosofer, samt om Augustin og Thomas Aquinas.

En av kveldene var jeg med på et såkalt beach-party, som var arrangert av reiseselskapet. Det er en av de mest rølpete festene jeg noengang har vært med på. Festen var så rølpete at jeg kjedet meg. Jeg kunne ikke begripe hva som fikk vanlige mennesker til å oppføre seg så tåpelig. Etter en stund dro jeg tilbake til hotellet mitt. Jeg gadd ikke å være på festen mer, rett og slett.

Selv om det ikke er så mye å oppleve på Kos foruten å ligge på stranda på dagtid og gå på barer/diskoteker om kvelden fikk jeg likevel mye ut av reisen.

Hver dag var jeg innom det gamle biblioteket i byen og kikket på bøker. Videre vandret jeg gatelangs og kikket på folkelivet. Jeg satt også mye på cafeer og drakk kaffe eller øl mens jeg leste i Odysseen. Utover det tok jeg turer med de lokale bussene. Gikk av på en tilfeldig holdeplass og ruslet så rundt og kikket. Det ble flere fine turer på den måten.

Foruten biblioteket besøkte jeg det historiske museet i byen. Et flott museum med utgravde gjenstander fra antikkens Hellas.

På kveldene gikk jeg ut og spiste på små spisesteder beregnet på den lokale befolkningen. Restaurantene som var beregnet på turistene unngikk jeg. Og når jeg satt der på spisestedene leste jeg i Odysseen...

Tell me, O muse, of that ingenious hero who travelled far and wide after he had sacked the famous town of Troy. Many cities did he visit, and many were the nations with whose manners and customs he was acquainted; moreover he suffered much by sea while trying to save his own life and bring his men safely home; but do what he might he could not save his men, for they perished through their own sheer folly in eating the cattle of the Sun-god Hyperion; so the god prevented them from ever reaching home. Tell me, too, about all these things, O daughter of Jove, from whatsoever source you may know them.