19. sep, 2017

"The Mountain Bird" på legendariske La Mama i New York

 

"Admittedly or not, conscious or unconscious, the poetic state, a transcendent experience of life, is what the public is fundamentally seeking through love, crime, drugs, war, or insurrection."

- Antonin Artaud, The Theatre of Cruelty (Second Manifesto)

 

 

 

 

 

The Mountain Bird, eller Fjeldfuglen som er den norske tittelen, ble uroppført på Grusomhetens Teater i Oslo 2009. Det er en ufullendt opera-libretto som Grusomhetens Teater har laget en helaften forestilling av. Anmeldelsene i avisene dengang var svært gode. Teatret fikk honnør for dristig satsning og vellykket fremføring.

Våren 2017 dro så teatrets ensemble med dets leder Lars Øyno i spissen over Atlanteren. De skulle fremføre The Mountain Bird på det beskjedne men svært viktige teatret La Mama. Kort sagt er La Mama det viktigste off Broadway teatret i New York og resten av USA. Betydningen av teatret for amerikansk og europeisk teaterkunst kan sammenlignes med La Scala i Milano, som er Europas viktigste operahus. De aller fleste forbinder Broadway med New Yorks teaterverden, naturlig nok. Mange gode og seriøse teatre har da også virket på Broadway opp igjennom årene. A Streetcar Named Desire av Tennessee Williams for eksempel ble fremført på Broadway teatret Ethel Barrymore Theatre ett par års tid før det ble laget film av skuespillet.

Off Broadway er et noe slitent område i byen der flere eksperimentelle teatre befinner seg. Disse teatrene er mindre i størrelse enn de på Broadway, men de har gjerne større betydning for USAs teaterliv. Ett av disse off Broadway teatrene er altså La Mama, som spiller en sentral rolle når det gjelder ny og eksperimentell scenekunst i USA. Mange av USAs store skuespillere og regissører startet sin karriere på La Mama og gikk derfra videre ut i teaterverdenen. Teatret fungerer på mange måter som en katalysator for USAs teaterverden, for hva som er bra og dårlig teater, slik også rockeklubbene i Hamburg gjorde det på slutten av 50-tallet da rock n´ roll var i sin emning. 

Selv om teatret er lite og virker noe beskjedent i sin form får stykkene som teatret viser som regel oppmerksomhet blant toneangivende kritikere og utøvere i USA. Videre blir stykkene ofte diskutert i New Yorks teatermiljø. På den måten fungerer La Mama som en igangsetter for nye strømninger innen USAs teaterliv. Teatret har hatt denne posisjonen i flere tiår nå.

At Grusomhetens Teater fremførte The Mounatin Bird på La Mama i fjor våres er derfor en begivenhet som bør legges merke til av oss i Norge. Blant publikum var viktige folk innen New Yorks teaterverden. Fremføringen høstet stor anerkjennelse i byens teatertidsskrifter og på ledende teaterblogger. Likevel, her hjemme har det vært så og si helt tyst om dette. Bortsett fra Dagsavisen og Klassekampen har ingen norske aviser viet det oppmerksomhet. Heller ikke NRK eller TV2 har gjort det. Hvorfor det er blitt forbigått i taushet kan man spørre seg om. Jeg vet ikke svaret. Eneste svaret jeg kommer på er at teater ikke får den oppmerksomheten i norsk media som kunstarten fortjener. I tillegg bygger Grusomhetens Teater på et smalt konsept, som antakelig gjør at avisene og mediehusene konsentrerer seg om annet stoff som er lettere å selge.

 

 

 

Regi: Lars Øyno

Komponist: Filip Sande

Fjeldfuglen: Hege Tunaal

Øvrig ensemble: Miguel Emilio Dobrodenka Steinsland, Odille Heftye Blehr, Jimmie Jonasson, Stig Zeiner-Gundersen, Silje Breivik, Hanne Dieserud, Nina Eileen Sponnich, Johanna Øyno

Musikere: Lars Pedersen (langeleik, klokkespill, fløyter og trommer) og Laura Ellestad (hardingfele)

Kostymer: Gjøril Bjercke Sæther

Produsent: Brendan McCall

 

 

 

Theater of Cruelty means a theater difficult and cruel for myself first of all. And, on the level of performance, it is not the cruelty we can exercise upon each other by hacking at each other’s bodies, carving up our personal anatomies, or, like Assyrian emperors, sending parcels of human ears, noses, or neatly detached nostrils through the mail, but the much more terrible and necessary cruelty which things can exercise against us. We are not free. And the sky can still fall on our heads. And the theater has been created to teach us that first of all.

- Antonin Artaud, The Theater and Its Double

 

 

 

Nettsider:

 

"'The Mountain Bird' Soars In New York City" (Grusomhetens Teater blogg):

http://www.grusomhetensteater.no/2017/03/the-mountain-bird-soars-in-new-york-city/

 

La MaMa

http://lamama.org/

 

"Photo Flash: Sneak Peek at Grusomhetens Teater's THE MOUNTAIN BIRD, Coming to La MaMa" (Broadway World - Off Off Broadway):

https://www.broadwayworld.com/off-off-broadway/article/Photo-Flash-Sneak-Peek-at-Grusomhetens-Teaters-THE-MOUNTAIN-BIRD-Coming-to-La-MaMa-20170215

 

"Tar Ibsen-opera til New York" (Dagsavisen):

http://www.dagsavisen.no/kultur/tar-ibsen-opera-til-new-york-1.929569